Wojciech Wilczyk

Wojciech Wilczyk (ur. 1961 r.) – fotograf, poeta, eseista, kurator oraz autor tekstów krytycznych o sztuce.
Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Od 1997 roku członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2001, 2005, 2011, 2018). Publikował na łamach między innymi „Tygodnika Powszechnego”, „Gazety Wyborczej”, „Opcji”, „Obiegu”, „Fototapety” i „Fa-Artu”.
Autor dokumentalnych projektów fotograficznych: Czarno-biały Śląsk, Kalwaria, Życie po życiu, Postindustrial, Pejzaż symboliczny, Moskwa prowadzi wojnę, Niewinne oko nie istnieje, Święta Wojna, Słownik polsko-polski oraz Inne miasto (z Elżbietą Janicką). Dwukrotnie nominowany do Deutsche Börse Photography Foundation Prize. Wykładowca w Pracowni Dokumentu w Akademii Fotografii w Krakowie. Autor licznych publikacji, między innymi: 20 niezapomnianych przebojów i 10 kultowych fotografii, (Kraków 1996, z Marcinem Świetlickim), Tanero (Kraków 1998, z Marcinem Baranem), Kapitał w słowach i obrazach (Kielce 2002, z Krzysztofem Jaworskim), Antologia (Kraków 1999), Czarno-biały Śląsk (Kraków 2004), Niewinne oko nie istnieje (Kraków 2009), Kalwaria (Września 2010), Święta Wojna (Kraków 2014), Słownik polsko-polski (Kraków 2019).
Wybrane wystawy indywidualne i zbiorowe:
- Moskwa prowadzi wojnę, Galeria z Rączką, Kraków 1995;
- Poezja, Klub-Galeria „U Luisa”, Kraków 1996;
- Poezja, Centrum Sztuki – Teatr Dramatyczny, Legnica 1997;
- Pejzaż symboliczny, Galeria ZPAF, Kraków 1997;
- Antologia, Galeria Widokowa PKiN, Warszawa 1999;
- Z wysokości, Mała Galeria ZPAF-CSW w Warszawie, Warszawa 2001;
- Das Kapital, Klub der Polnischer Versager, Berlin 2002;
- Kapitał, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2003;
- Fotorealizm, Galeria Zderzak, Kraków 2003 (wystawa zbiorowa);
- Postindustrial, Galeria Zderzak, Kraków 2003;
- Nowi Dokumentaliści, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Warszawa 2006 (wystawa zbiorowa);
- Teraz Polska, Yours Gallery, Warszawa 2006 (wystawa zbiorowa);
- Życie po życiu, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2007;
- Efekty rzeczywistości, Galeria Zachęta, Warszawa 2007 (wystawa zbiorowa);
- Betonowe dziedzictwo, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2007 (wystawa zbiorowa);
- Niewinne oko nie istnieje, Galeria Atlas Sztuki, Łódź 2009;
- Efekt czerwonych oczu. Fotografia polska XXI wieku, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2008 (wystawa zbiorowa).
- Święta Wojna, Galeria Atlas Sztuki, Łódź 2014;
- Wojciech Wilczyk: (nie)widzialne/(in)visible, Muzeum Polin, Warszawa 2015;
- Blue Pueblo, BWAZG, Zielona Góra – MOCAK, Kraków 2015;
- Słownik polsko-polski, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2019.
Zajazd „Czarnuszka”, 2019 Zajazd „Darz Bór”, 2019 Zajazd „Gawra”, 2019 Zajazd „Hajduczek” (awers), 2019 Zajazd „Hajduczek” (rewers), 2019 Zajazd „Lizawka”, 2019 Zajazd „Łapigrosz”, 2019 Zajazd „Otwarte Wrota”, 2019 Zajazd „Pod Wiwatem”, 2019 Zajazd „Tarlisko”, 2019 Zajazd „Tośtoki” (rewers), 2019 Zajazd „Tośtoki” (awers), 2019 Zajazd „U Michała”, 2019 Zajazd „Walcerek”, 2019 Zajazd „Zapiecek”, 2019
Gościńce wielkopolskie (2019) – cykl piętnastu fotografii zrealizowany na wystawę Tożsamość. 100 lat polskiej architektury (org. Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki). Ten cykl, sfotografowany w typowy dla Wilczyka sposób, prezentuje kilkanaście wielkopolskich przydrożnych gościńców – całorocznych obiektów hotelowo-restauracyjnych, powstałych w drugiej połowie lat 70. XX wieku. Otrzymały one łatwo rozpoznawalną, dwubryłową formę, która nawiązuje do tradycyjnej architektury regionalnej.