Wojciech Wilczyk
Wojciech Wilczyk (ur. 1961 r.) – fotograf, poeta, eseista, kurator oraz autor tekstów krytycznych o sztuce.
Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Od 1997 roku członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2001, 2005, 2011, 2018). Publikował na łamach między innymi „Tygodnika Powszechnego”, „Gazety Wyborczej”, „Opcji”, „Obiegu”, „Fototapety” i „Fa-Artu”.
Autor dokumentalnych projektów fotograficznych: Czarno-biały Śląsk, Kalwaria, Życie po życiu, Postindustrial, Pejzaż symboliczny, Moskwa prowadzi wojnę, Niewinne oko nie istnieje, Święta Wojna, Słownik polsko-polski oraz Inne miasto (z Elżbietą Janicką). Dwukrotnie nominowany do Deutsche Börse Photography Foundation Prize. Wykładowca w Pracowni Dokumentu w Akademii Fotografii w Krakowie. Autor licznych publikacji, między innymi: 20 niezapomnianych przebojów i 10 kultowych fotografii, (Kraków 1996, z Marcinem Świetlickim), Tanero (Kraków 1998, z Marcinem Baranem), Kapitał w słowach i obrazach (Kielce 2002, z Krzysztofem Jaworskim), Antologia (Kraków 1999), Czarno-biały Śląsk (Kraków 2004), Niewinne oko nie istnieje (Kraków 2009), Kalwaria (Września 2010), Święta Wojna (Kraków 2014), Słownik polsko-polski (Kraków 2019).
Wybrane wystawy indywidualne i zbiorowe:
- Moskwa prowadzi wojnę, Galeria z Rączką, Kraków 1995;
- Poezja, Klub-Galeria „U Luisa”, Kraków 1996;
- Poezja, Centrum Sztuki – Teatr Dramatyczny, Legnica 1997;
- Pejzaż symboliczny, Galeria ZPAF, Kraków 1997;
- Antologia, Galeria Widokowa PKiN, Warszawa 1999;
- Z wysokości, Mała Galeria ZPAF-CSW w Warszawie, Warszawa 2001;
- Das Kapital, Klub der Polnischer Versager, Berlin 2002;
- Kapitał, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2003;
- Fotorealizm, Galeria Zderzak, Kraków 2003 (wystawa zbiorowa);
- Postindustrial, Galeria Zderzak, Kraków 2003;
- Nowi Dokumentaliści, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Warszawa 2006 (wystawa zbiorowa);
- Teraz Polska, Yours Gallery, Warszawa 2006 (wystawa zbiorowa);
- Życie po życiu, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2007;
- Efekty rzeczywistości, Galeria Zachęta, Warszawa 2007 (wystawa zbiorowa);
- Betonowe dziedzictwo, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2007 (wystawa zbiorowa);
- Niewinne oko nie istnieje, Galeria Atlas Sztuki, Łódź 2009;
- Efekt czerwonych oczu. Fotografia polska XXI wieku, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2008 (wystawa zbiorowa).
- Święta Wojna, Galeria Atlas Sztuki, Łódź 2014;
- Wojciech Wilczyk: (nie)widzialne/(in)visible, Muzeum Polin, Warszawa 2015;
- Blue Pueblo, BWAZG, Zielona Góra – MOCAK, Kraków 2015;
- Słownik polsko-polski, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2019.
Gościńce wielkopolskie (2019) – cykl piętnastu fotografii zrealizowany na wystawę Tożsamość. 100 lat polskiej architektury (org. Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki). Ten cykl, sfotografowany w typowy dla Wilczyka sposób, prezentuje kilkanaście wielkopolskich przydrożnych gościńców – całorocznych obiektów hotelowo-restauracyjnych, powstałych w drugiej połowie lat 70. XX wieku. Otrzymały one łatwo rozpoznawalną, dwubryłową formę, która nawiązuje do tradycyjnej architektury regionalnej.