Usłysz ADE 2.2 | Edukacja w działaniu

Chaszcze, nieużytki, dzikie ogrody czy czwarta przyroda? Z Kasprem Jakubowskim, architektem krajobrazu, edukatorem ekologicznym i prezesem Fundacji Dzieci w Naturę, rozmawiamy o tym w jaki sposób zmienia się język, którym opowiadamy o otaczającej nas przestrzeni i środowisku. Porządkujemy pojęcia nowe i stare szczególnie pochylając się nad ruderalnością i gatunkami inwazyjnymi. Jaką pełnią rolę i jaki potencjał w nich drzemie? Czułe spojrzenie na samosiejki i zachwyt czwartą przyrodą przenosimy na grunt edukacji i projektowania. Jak projektować z uwzględnieniem czwartej przyrody? Kim dziś jest architekt_ka krajobrazu? W jaki sposób edukować o przyrodzie? Rozmawiamy o mikrowyprawach, ekostrefach, parkach ekologicznych i innych działaniach w ramach lokalnej przyrody, z lokalną społecznością. Nie zabraknie też praktycznych wskazówek: gdzie szukać czwartej przyrody?

Usłysz ADE

W nowej serii podcastu Usłysz ADE dookreślamy zagadnienie edukacji architektonicznej. Dlaczego nazywamy ją wymiennie: edukacją o środowisku (zbudowanym) lub edukacją o przestrzeni?

Czy architektura, od której wychodzimy, otwiera czy ogranicza ten sposób opowiadania o świecie? Jaką definicję architektury i edukacji architektonicznej przyjmujemy? Jakie obszary, wątki, tematy zawierają się w tym jak rozumiemy i w jaki sposób popularyzujemy edukację o przestrzeni?

Będziemy rozmawiać o tym, jak nazywamy zjawiska zachodzące w otaczającej nas przestrzeni: jak je opisujemy i jak stwarzamy poprzez słowa. Co oznacza, między innymi pojęcie archikultura i jaki ma związek z architekturą. Odpowiedzi na te wszystkie pytania szukamy wspólnie z zaproszonymi gośćmi, doświadczonymi edukatorami, badaczami i projektantami. Cykl rozmów prowadzi Dział Edukacji Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki. 

Posłuchaj