Szymon Rogiński

Szymon Rogiński (ur. 1975 r.) – fotograf, absolwent School on Wheels of the Derevo Theatre (Niemcy, Holandia) oraz Studium Fotografii Artystycznej w Gdańsku.

Pracował w Dziale Fotografii Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz studiu fotograficznym „Gazety Wyborczej”. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010, 2013). Publikował swoje fotografie w takich pismach jak „Vogue l’Hommes”, „Vogue Italy”, „K MAG”, „Futu”, „Fluid”. Autor licznych projektów fotograficznych między innymi: USA (2001), Poland Synthesis (2003–2006), Jasność (2004–2007), Tokio Sleepless (2005), UFO (2007), Psy niemieckie (2009–2010, wspólnie z Katarzyną Korzeniecką), Borderlands (2015), The Internets (2018). Jego fotografie znalazły się w licznych publikacjach, między innymi: Zdążyć przed zachodem słońca (Warszawa 2004), Małopolska. Fotografie. To niczego nie wyjaśnia (Kraków 2007), Papercraft 2 (Berlin 2011), Zeitgenössische Künstler aus Polen, Positionen Series (Getynga 2011), Sense of Place: European Landscape Photography (Londyn 2012), High Touch: Tactile Design and Visual Explorations (Berlin 2012), Postcards from Otwock (Warszawa 2013). W 2019 roku nakładem Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki ukazał się photobook pt. Internety/The Internets (Warszawa 2019).

Wybrane wystawy indywidualne i zbiorowe:

  • Landscapes, TR, Warszawa 2004;
  • Zasiedzenie, Galeria Arsenał, Poznań 2004 (wystawa zbiorowa);
  • Young Polish Art, Ambasada Polski, Tokio 2004 (wystawa zbiorowa);
  • Revenge on Realism. The Fictitious Moment in Current Polish Art., Krinziger-Projekte Gallery, Wiedeń 2005 (wystawa zbiorowa);
  • Nowi Dokumentaliści, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2006 (wystawa zbiorowa);
  • The End My Friend, Spielhaus Morrisson Gallery, Berlin 2006 (wystawa zbiorowa);
  • Projekt UFO, Galeria Biała, Lublin 2007;
  • Antyfotografie, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2007 (w ramach Biennale Fotografii);
  • Projekt UFO, Artist House, Jerozolima 2008;
  • Efekt czerwonych oczu, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2008 (wystawa zbiorowa);
  • Take a Look at Me Now, Sainsbury Art Center, Norwich 2009 (wystawa zbiorowa);
  • Kra, Galeria Fotografii pf, Poznań 2012;
  • Wir in Dresden, Galeria Archeologii Fotografii, Warszawa 2012;
  • Sense of Place – European Landscape Photography, BOZAR, Bruksela 2012 (wystawa zbiorowa);
  • Home Made. Konstruowanie światów zastępczych, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk 2013 (wystawa zbiorowa);
  • Blackness, Gallery Aleksander Bruno, Warszawa 2014;
  • Perduti nel paesaggio/Lost in Landscape, Museum of Modern and Contemporary Art of Trento and Rovereto (MART), Rovereto 2014 (wystawa zbiorowa);
  • One Eyed Jacks, Galeria Piktogram, Warszawa 2015;
  • Poza architekturą, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Warszawa 2019 (wystawa zbiorowa).

Inne projekty:

Instalacja Camera Obscura, Fundacja Architektury, Muzeum Rzeźby Królikarnia, Warszawa 2012 (z Katarzyną Korzeniecką);
End of Light oraz Tribute to M. Rothko and D. Arbus), Broken Movie, BWA Wrocław 2012 (ze Zbigniewem Rogalskim);
„Frames” video-show, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2012 (z Rafalem Dziemidokiem, w ramach Festivalu Temps d’images).
Syreny – odnalezione ciało, Kunsthalle Rostock 2013 (z Anną Zaradny).

Śląsk #01, 2004

Poland Synthesis (2003–2006) – projekt fotograficzny Rogińskiego, który przedstawia Polskę poprzez krajobraz. Około 80 nokturnów ukazuje Polskę początku XXI wieku jako kraj niepokojący, mroczny oraz oniryczny. Projekt jest ciekawym spojrzeniem na ówczesną polską rzeczywistość. Jest także śmiałą i udaną próbą uwspółcześnienia fotografii krajobrazowej – wyrwania jej z marazmu i stanu wieloletniej stagnacji. Jak w większości swoich projektów, Rogiński pracuje nocą, wycina z obrazu zbędne elementy za pomocą nie tylko kadru, ale przede wszystkim światła (a raczej jego braku). Podaje odbiorcy tylko to, co ma być istotą zdjęcia i istotą projektu. Dzięki takiemu podejściu dostajemy doskonale skomponowane kadry, z czysto i wyraźnie zaprezentowaną treścią.