Michał Szlaga
Michał Szlaga (ur. 1978 r.) – artysta sztuk wizualnych, absolwent i wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego (2006) i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013, 2017). Laureat dwóch nagród w nowojorskim konkursie International Photography Awards w kategoriach Portret i Architektura (2007) i pierwszej nagrody w konkursach fotografii prasowej BZ WBK Press Foto (2012) oraz Grand Press Photo (2012). W 2014 roku za twórczość fotograficzną i pracę na rzecz fotografii otrzymał Nagrodę Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis”, Pomorską Nagrodę Artystyczną oraz Nagrodę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku został uhonorowany tytułem Kulturysta Roku 2014. Jego fotografie oraz fotoreportaże były wielokrotnie nagradzane w licznych konkursach w Polsce i za granicą. Od 2017 roku jest członkiem zespołu programowego Instytutu Fotografii „Fort” w Warszawie.
Współpracuje z czasopismami modowymi i lifestylowymi, między innymi: „Malemen”, „Newsweek Polska”, „Przekrój”, „Twój Styl”, Viva!”. Jest autorem wielu cykli i projektów fotograficznych, między innymi: Stocznia (od 1999), Brama/Solidarność (1999–2015), What made me? (2002), Polska/Rzeczywistość (2004–2016), Reality (2007), Pikselowe prostytutki (2009–2016), Alang/Gdańsk Global Prosperity (2010, z Maksymilianem Cegielskim), Dzieci rewolucji (2012), Odyseja (2014, z Tomaszem Kopcewiczem), Aleja Solidarności (2014), Złe jutro (2014, z Anną Witkowską i Tomaszem Kopcewiczem), Fotografowałem polskiego króla (2018).
Jest autorem albumów fotograficznych: Stocznia/Szlaga (Gdańsk 2013), Paskudne Pocztówki (Gdańsk 2013), Odyseja #1 (Gdańsk 2015) oraz Brama (Gdańsk 2021).
Wybrane wystawy indywidualne i zbiorowe:
- Znajomi znad morza, Hala 89a, Gdańsk 2002 (wystawa zbiorowa);
- Artyści przeciw wojnie, Kolonia Artystów, Gdańsk 2003 (wystawa zbiorowa);
- BHP, IS Wyspa, Gdańsk 2004 (wystawa zbiorowa);
- Strażnicy doków, IS Wyspa, Gdańsk 2005 (wystawa zbiorowa);
- Stocznia Gdańska, Łódź 2008 (w ramach 7 Międzynarodowego Fotofestiwalu);
- Efekt czerwonych oczu, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2008 (wystawa zbiorowa);
- Alang/Gdańsk Global Prosperity, Is Wyspa, Gdańsk 2010;
- Pikselowe prostytutki, Opole 2011 (w ramach I Opolskiego Festiwalu Fotografii);
- Street photography now, tu i teraz!, Fundacja. DOC, Warszawa 2011 (wystawa zbiorowa);
- Postdokument. Świat nie przedstawiony, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2012 (wystawa zbiorowa);
- Paskudne pocztówki, Gdańsk 2013;
- Aleja Solidarności, Wieliszew 2014;
- Polish dream, Galerie für Fotografie, Hanower 2014 (wystawa zbiorowa);
- Szlaga wrócił do szkoły/kilka odsłon, Gdańska Galeria Miejska, Gdańsk 2014;
- Documents of Loss, Polnisches Institut, Berlin 2014 (w ramach Europäischen Monats der Fotografie);
- Odyseja #1, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2015;
- Brama/Solidarność, Gdańska Galeria Miejska, Gdańsk 2015;
- ICH – Michał Szlaga, Galeria Fotografii pf, Poznań 2016;
- Polska, Galeria Instytut Fotografii Fort, Warszawa 2017;
- Fotografowałem polskiego króla, Wrocław 2018;
Stocznia (od 2000) – to cykl zdjęć dokumentujących wyburzanie i niszczenie Stoczni Gdańskiej w wyniku transformacji ustrojowej. Szlaga, w spójny treściowo i formalnie sposób, wpisuje się w spór pomiędzy zwolennikami zachowania starej, poniemieckiej infrastruktury poprzemysłowej i zarazem kolebki NSZZ „Solidarność”, a tymi, którzy dopuszczają do dewastacji tych terenów (władz, konserwatorów i inwestorów). W ten sposób cykl staje się nie tylko dokumentacją zmian i zniszczeń, lecz także ważnym głosem opowiadającym się za objęciem opieką tego cennego pod wieloma względami miejsca. (Trwają starania o wpisanie Stoczni Gdańskiej na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO). Wybór zdjęć z cyklu został wydany w postaci albumu Stocznia/Szlaga (Gdańsk, 2013). Jest również prezentowany na licznych wystawach. Kopia wystawy została w 2016 roku zakupiona do kolekcji Centre Pompidou, a w roku 2017 do kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku.