Błażej Pindor
Błażej Pindor (ur. 1973 r.) – fotograf, absolwent Wydziału Filmowego i Telewizyjnego Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze (FAMU), studiował również architekturę na Politechnice Warszawskie.
Publikował swoje fotografie w takich pismach jak: „Architektura-Murator”, „Fluid”, „Deutsche Bauzeitung”, „Magazyn Szum”, „Miesięcznik Znak”, „Fotograf Magazine”, „Piktogram. Talking Pictures Magazine”. Jest autorem cykli fotograficznych, między innymi: Rewizyta u Romualda Gutta (2013–2014), Nowa rzeźba miejska (2013–2015), Smyk (2014–2016), Dekapitalizacja (2017). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2013 roku. Jest autorem części albumowej w książce Waldemara Baraniewskiego Pałac w Warszawie (Warszawa 2014) oraz książki Warszawa Gutta (Warszawa 2018).
Wybrane wystawy indywidualne i zbiorowe:
- Osebno – Izrazno – Dokumentarno, Moderna Galerija, Lublana 2003 (wystawa zbiorowa);
- Warszawa w budowie 5. Zawód: Architekt, Warszawa 2013 (wystawa zbiorowa);
- Zdjęcie miasta. Fotografia warszawska i praktyki pokrewne od zakończenia wojny do dziś, Nowy Teatr, Warszawa, 2013 (wystawa zbiorowa);
- Projekt „Otwock”. Sezon 4: Obowiązki i przyjemności, Otwock 2014 (wystawa zbiorowa);
- Pałac LX, Galeria Raster, Warszawa 2015;
- Otwarte Miasto MMXV, Lublin 2015 (w ramach 7. Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej „Otwarte Miasto”, wystawa zbiorowa);
- FORMA – Festiwal sztuk im. Wojciecha Zamecznika, Warszawa 2015 (wystawa zbiorowa);
- Revisited, Asymetria Gallery, Warszawa, 2015;
- Salon nowej fotografii, Galeria Raster, Warszawa 2016 (wystawa zbiorowa);
- Deconstruction, Galeria Asymetria, Warszawa 2016;
- Stan Fugi, Galeria Studio, Warszawa 2017;
- Warszawa Gutta w ramach Gutt Architecture, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki Warszawa 2018;
- Przemiany. Krajobraz Woli po 1989 roku, Muzeum Woli, Warszawa 2020 (wystawa zbiorowa).
Dekapitalizacja (2016) – topograficzny projekt, który pokazuje dewaluację oraz zmianę i utratę funkcji budynków w okresie późnej transformacji, szczególnie wobec intensywnych nacisków ze strony rynku nieruchomości. W tym kontekście projekt Pindora jest nie tylko dokumentem, lecz także w swoim społecznym wymiarze ma wyraźny rys polemiczny.