Usłysz ADE 7: Wspólny język architektury. O archipedii

Jaką formę współcześnie może mieć słownik architektury? Czy Archipedia może być narzędziem zarówno dla odbiorców kultury, jak i profesjonalistów? Wreszcie, jak zmierzyć się z zadaniem opowiedzenia o architekturze, przestrzeni, dziedzictwie i środowisku w krótkiej, komunikatywnej formie? Co to jest rzygacz, a czym jest planetarna urbanizacja i co to wszystko ma wspólnego z architekturą?  

W rozmowie z redaktorkami Archipedii, Zofią Piotrowską i Mileną Trzcińską z kwartalnika architektonicznego RZUT, szukamy odpowiedzi na pytanie o to, jak tworzyć pomost pomiędzy różnymi dziedzinami i profesjami, które zajmują się tworzeniem i badaniem otaczającej nas przestrzeni. Rozmawiamy o tym jak nie jednoznaczne jest na przykład tak znane i powszechne słowo, pojęcie, jak: miasto.  Przybliżamy koncepcję i strukturę Archipedii opracowaną przez jej redaktorki i członkinie Zespołu ds. Powszechnej edukacji architektonicznej działającego przy NIAiU: prof. Grażynę Schneider-Skalską i dr Elżbietę Kusińską. Zastanawiamy się nad tym w jakim stopniu to język tworzy przestrzeń, a w jakim pomaga nam opisywać, ale i kreować, zjawiska oraz relacje w niej zachodzące.  

Zapraszamy do ostatniego odcinka tej serii Usłysz ADE, w której chcieliśmy przybliżyć Wam działy platformy edukacyjnej ADE, możliwości i sposoby korzystania z niej. Zachęcamy do słuchania pozostałych odcinków i zagłębiania się w świat ADE.  

Usłysz ADE

Usłysz ADE czyli usłysz o … architekturze dla edukacji. Mówimy o otaczającej nas przestrzeni, architekturze, środowisku. Rozmawiamy z edukatorami i projektantami. Przyglądamy się książkom i innym materiałom edukacyjnym. Opowiadamy o tym, w jaki sposób odbieramy przestrzeń i jak możemy ją świadomie kształtować.  

Cykl rozmów prowadzi Dział Edukacji Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki. To jedno z działań związanych z tworzeniem pierwszej ogólnopolskiej platformy edukacyjnej dedykowanej tematowi architektury i przestrzeni. Tworzymy środowisko wymiany doświadczeń, zdobywania kompetencji i wiedzy z obszaru edukacji architektonicznej, zwanej także edukacją o przestrzeni.