Internety

(The Internets)

Poruszanie się w przestrzeni Internetu stało się dla nas czymś oczywistym (dla wielu – naturalnym), ale czy na pewno rozumiemy, jak zmienia on naszą rzeczywistość, postrzeganie, relacje międzyludzkie? Czy jesteśmy zdolni zapanować nad i nadążyć za cyfrowymi zmianami? Czy hybrydowa przestrzeń, łącząca  to, co wirtualne, z tym, co realne, będzie dla nas czymś obcym i wrogim, czy raczej oswojonym i niezbędnym?

Seria zdjęć Szymona Rogińskiego ilustruje pojawienie się Internetu i komputerów w chaotycznym krajobrazie polskich miast. Brzydota reklam, szyldów i neonów na prowizorycznych budynkach powstających w okresie transformacji intryguje, jest prawie piękna. Z nocnych kadrów emanuje cisza, swojskość i spokój – uśpione „internety” skłaniają nas do przemyślenia roli technologii w naszym życiu, ale też naszej obecności w Sieci. Internet jest dzisiaj czymś zupełnie innym od tego, co wyobrażali sobie jego twórcy. Czy wywołuje w nas radość, smutek? Lęk? A może nostalgię? Fotografie Rogińskiego, mimo swojej ukrytej głębi i niespodziewanych powidoków, nie są niczym mistycznym, nie przedstawiają wypełnionych ponadczasową obecnością miejsc kultu, ani nawet samozadowolenia. Technologia cyfrowa  zasiedliła bowiem przestrzenie rozpoznane i skromne:  blokowiska, osiedla; rejony, takie jak my sami – zwykli codzienni Polacy.

 

Szymon Rogiński (ur. 1975) – uczył się aktorstwa w School on Wheels Teatru Derevo (Niemcy, Holandia, 1997‒1998) oraz fotografii w Studium Fotografii Artystycznej w Gdańsku (1997‒1999). Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010, 2013). Autor m.in. cykli fotograficznych Poland Synesthesis (2002‒2006), Projekt UFO (2005‒2007), Borderlands (2015), The Internets (2018). Publikował swoje fotografie w takich czasopismach, jak „Common & Senses”, „Vogue Hommes”, „Young Tree Press”, „Futu”, „Shots Directory”, „A4”, „Fluid”, „Modern Painters”. Brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych. Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Współczesnego we Wrocławiu i Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki.

 

Szymon Rogiński, Internety

Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki

Warszawa 2019

Publikacja jest dostępna w polskiej i angielskiej wersji językowej.

X