Marian Fikus
Urodził się w 1938 roku w Kobiórze. Ukończył Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej (1963). Profesor Politechniki Poznańskiej.
W 1968 roku wraz z Jerzym Gurawskim założył biuro projektowe, a od 1988 roku zaczął prowadzić z Elżbietą Kosińską poznańskie Studio Fikus. Ważniejsze realizacje: kompleks budynków dla Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza na poznańskim Morasku (od lat 70.), Osiedle Różany Potok w Poznaniu (1989-1998), Kampus 600-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego (1998-2002, I etap), Centrum Wykładowe Politechniki Poznańskiej (2005), Centrum Badawcze Polskiego Internetu Optycznego (2013-2015). Laureat Honorowej Nagrody SARP w 2008 roku.
Praca dyplomowa na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej i Biennale Sztuki Nowoczesnej w Sao Paulo
Kadra profesorska na wydziale architektury na przełomie lat 50. i 60. Ważna rozmowa z prof. Julianem Duchowiczem i pomysł na pracę dyplomową. Współpraca z Teatrem Pantomimy we Wrocławiu i projekt teatru. I nagroda w otwartym konkursie architektury teatralnej w Sao Paulo. Zaproszenie do Hotelu Monopol i propozycja asystentury na wydziale architektury.
Początki pracy zawodowej i pierwsze konkursy
Pierwsza praca w Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Opolu. Pierwsze konkursy i konkursowe spotkania z Jerzym Gurawskim. Współpraca z Jerzym Gurawskim. Przełomowy rok 1968.
Praca w Miastoprojekcie w Opolu
Konkurs na centrum trójmiasta Kędzierzyn-Koźle-Kłodnica. Przejście z Miejskiej Pracowni Urbanistycznej do Miastoprojektu w Opolu. Projekt osiedla mieszkaniowego w Strzelcach Opolskich i w Prudniku. Projekt wieżowców na Zaodrzu we Wrocławiu i systemy budowlane w PRL-u.
Jerzy Buszkiewicz i wyjazd do Poznania w 1974 roku
Propozycje pracy w Łodzi i w Katowicach. Konkurs na Nowy Socjalistyczny Uniwersytet im. Adama Mickiewicza na Morasku w Poznaniu. Postać Jerzego Buszkiewicza. Przyjazd Jerzego Buszkiewicza do Opola i propozycja pracy w Poznaniu.
Wpływ mistrzów oraz przykładów architektury europejskiej na twórczość Mariana Fikusa
Autorytety na Wydziale Architektury na Politechnice Wrocławskiej. Wpływ mistrzów na twórczość młodego architekta. Postać prof. Juliana Duchowicza i idea architektury miejsca. Wyjazdy SARP-u do krajów demokracji ludowej i na Zachód. Wyjazd na Międzynarodowy Kongres Architektury do Brighton.
Projektowanie i budowa kościołów w latach 80.
Budowa kościołów jako element rozsadzania komunizmu. Kościoły w planach nowoprojektowanych osiedli. Współpraca z władzą duchowną i konkurs na projekt architektoniczny kościoła w Głogowie. Projekt i budowa dwóch kościołów w Głogowie. Kolejne oferty projektów kościołów. Górnicy z Zagłębia Miedziowego jako budowniczowie kościoła. Złe i dobre projekty kościołów w latach 80.
Projekt budowy domu mieszkalnego w Prowansji w latach 80.
Relacje rodzinne z inwestorem Bernardem Rousse. Projekt domu prowansalskiego i kultura regionalna w architekturze we Francji. Problem z uznaniem uprawnień projektowych polskiego architekta we Francji w latach 80. Pomoc Jerzego Buszkiewicza. Cechy architektury domu prowansalskiego. Wakacje w Prowansji.
Trzy fazy powstawania dzieła architektonicznego
Napięcie między ideą twórczą a jej realizacją. Cierpienia i radość architekta przy powstawaniu dzieła. Kampus 600-lecia UJ jako przykład udanej realizacji idei twórczej architekta
Centrum Wykładowo-Konferencyjne i Biblioteka Politechniki Poznańskiej
Konkurs na Centrum Wykładowo-Konferencyjne i Bibliotekę. Praca przy budowie Kampusu 600-lecia UJ i przy projekcie na Centrum Wykładowo-Konferencyjne i Bibliotekę. Pomysł na trzy pasaże. Emocjonalny związek architekta z jego dziełem. Relacje między inwestorem, wykonawcą i architektem. Ulubiony projekt Mariana Fikusa.