Spotkanie wokół książki Szymona Rogińskiego „Internety” w Leica Gallery w Warszawie

AKTUALIZACJA:

Drodzy,

Planowane na najbliższy czwartek spotkanie wokół książki Szymona Rogińskiego „Internety” niestety nie odbędzie się w podanym terminie. Ma na to wpływ kilka czynników, o których chcemy Was poinformować.

W związku z zaleceniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pod które podlega NIAiU, oraz w trosce o bezpieczeństwo naszych gości, zdecydowaliśmy się podjąć działania, które mają na celu zmniejszenie potencjalnego ryzyka epidemiologicznego związanego z koronawirusem SARS-CoV-2.

Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki dokonał analizy kalendarza zaplanowanych wydarzeń i postanowił podjąć działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno pracownikom, prelegentom, jak i uczestnikom spotkań, których jest organizatorem lub tak jak w przypadku naszego czwartkowego wydarzenia współorganizatorem.

Zdajemy sobie sprawę, że nie ma twardego zakazu organizowania spotkań, które nie mają charakteru imprez masowych. Biorąc jednak pod uwagę ryzyko zarażenia oraz zalecenia MKiDN, Zespół Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki podjął decyzję o przełożeniu spotkania na późniejszy termin, o którym poinformujemy niezwłocznie po jego ustaleniu.

Załoga Leica 6×7 Gallery Warszawa

Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki

W czwartek 12 marca o godzinie 18.00 zapraszamy do Leica 6×7 Gallery Warszawa na spotkanie z Szymonem Rogińskim i z gośćmi specjalnymi, podczas którego porozmawiamy o książce „Internety”.

Poruszanie się w przestrzeni Internetu stało się dla nas czymś oczywistym (dla wielu – naturalnym), ale czy na pewno rozumiemy, jak zmienia on naszą rzeczywistość, postrzeganie, relacje międzyludzkie? Czy jesteśmy zdolni zapanować nad i nadążyć za cyfrowymi zmianami? Czy hybrydowa przestrzeń, łącząca to, co wirtualne, z tym, co realne, będzie dla nas czymś obcym i wrogim, czy raczej oswojonym i niezbędnym?

Seria zdjęć Szymona Rogińskiego ilustruje pojawienie się Internetu i komputerów w chaotycznym krajobrazie polskich miast. Brzydota reklam, szyldów i neonów na prowizorycznych budynkach powstających w okresie transformacji intryguje, jest prawie piękna. Z nocnych kadrów emanuje cisza, swojskość i spokój – uśpione „internety” skłaniają nas do przemyślenia roli technologii w naszym życiu, ale też naszej obecności w Sieci. Internet jest dzisiaj czymś zupełnie innym od tego, co wyobrażali sobie jego twórcy. Czy wywołuje w nas radość, smutek? Lęk? A może nostalgię? Fotografie Rogińskiego, mimo swojej ukrytej głębi i niespodziewanych powidoków, nie są niczym mistycznym, nie przedstawiają wypełnionych ponadczasową obecnością miejsc kultu, ani nawet samozadowolenia. Technologia cyfrowa zasiedliła bowiem przestrzenie rozpoznane i skromne: blokowiska, osiedla; rejony, takie jak my sami – zwykli codzienni Polacy.

Szymon Rogiński – fotograf, uczył się aktorstwa w „School on Wheels” Teatru Derevo oraz fotografii w Studium Fotografii Artystycznej w Gdańsku. Autor cykli Projekt UFO, Borderlands, The Internets. Publikował fotografie w takich pismach, jak „Common & Senses”, „Sunday Times”, „Art Review”, „Wire”. Brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych. Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Współczesnego we Wrocławiu oraz Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki.

Spotkanie poprowadzi:
Karolina Andrzejewska-Batko – historyk sztuki, współzałożycielka i prezes Fundacji Architektury. Koordynatorka projektów artystycznych, wydawniczych i wystawienniczych. Autorka tekstów z zakresu architektury oraz wzornictwa przemysłowego XX w., redaktorka publikacji Tożsamość. 100 lat polskiej architektury (z Bolesławem Stelmachem). Interesuje się relacjami pomiędzy architekturą a sztukami wizualnymi, jedna z inicjatorek akcji „Ratujemy Mozaiki” i współtwórczyni kolekcji fotografii architektury NIAiU. Pracowała przy projektach artystycznych realizowanych m.in. przez Galerię Raster, Fundację Galerii Foksal i Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Kierownik Działu Wydawnictw w Narodowym Instytucie Architektury i Urbanistyki.

Goście:
Bolesław Stelmach – dr hab. inż. architekt, prof. PŁ. Generalny projektant w Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o. Wielokrotnie nagradzany w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach architektonicznych. W 2010 r. Stowarzyszenie Architektów Polskich przyznało mu najwyższe wyróżnienie – Nagrodę Honorową SARP. W 2012 r., za szczególne zasługi dla kultury polskiej, otrzymał Brązowy Medal GLORIA ARTIS Ministra Kultury RP, a w 2015 r. za wybitne zasługi w dziedzinie architektury otrzymał Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski. W 2017 r. został laureatem Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie architektury. Od listopada 2017 r. pełni funkcję Dyrektora Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki.

Edwin Bendyk – dziennikarz, publicysta i pisarz. Kierownik Działu Naukowego tygodnika „Polityka”, zajmuje się tematyką cywilizacyjną oraz relacjami między nauką i techniką a polityką, gospodarką, kulturą, życiem społecznym. Autor wielu książek, w tym „Zatrutej studni” nominowanej do Nagrody Literackiej Nike w 2003 r. Kurator programu „Miasto przyszłości/Laboratorium Wrocław” podczas Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Wykłada w Collegium Civitas, w School of Ideas Uniwersytetu SWPS i Graduate School for Social Research Polskiej Akademii Nauk. Członek Polskiego PEN Clubu. Członek zarządu Fundacji im. Stefana Batorego. Prowadzi blog „Antymatrix”.

Marcin Nowicki – grafik i projektant, z Katarzyną Nestorowicz współtworzy Noviki studio. W swej działalności korzysta z różnych mediów i realizuje prace z zakresu komunikacji wizualnej, oparte na idei projektowania jako sposobu opisywania i identyfikowania zjawisk zachodzących w obszarze kultury oraz sztuki. Za swoje eksperymentalne podejście i szereg ciekawych realizacji Noviki uznani zostali przez stowarzyszenie profesjonalnych grafików STGU za studio graficzne roku 2019. Ich prace prezentowane są zarówno na wystawach dotyczących grafiki jak również sztuki współczesnej, definiując na nowo granice tych dyscyplin.