Gala Golden Cubes / rozmowa: Po co nam edukacja architektoniczna?

Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki zaprasza na Galę Golden Cubes Awards 2019/2020 oraz rozmowę: „Po co nam edukacja architektoniczna?” 16 czerwca o godzinie 18.00.

Podczas wydarzenia online przedstawimy wyróżnionych i laureatów edycji polskiej oraz zwycięzców międzynarodowej edycji konkursu.

Po ogłoszeniu wyników zapraszamy do rozmowy „Po co nam edukacja architektoniczna?”, którą poprowadzi Kasia Domagalska, kierowniczka Działu Edukacji NIAiU i członkini Zespołu Architecture & Children UIA.

Często słyszymy, że Polacy nie są wrażliwi na ład w przestrzeni i nie mają świadomości architektonicznej. Jaki ma to związek z edukacją architektoniczną? Architektura towarzyszy nam przez całe życie – mieszkamy, pracujemy w przestrzeniach zbudowanych przez człowieka, przebywamy w budynkach i poruszamy się pomiędzy nimi przez większość czasu. Dlatego wydaje się oczywistą rzeczą, że edukowanie o przestrzeni powinno zacząć się już od najmłodszych lat. Podczas rozmowy zastanowimy się, czy w obecnym systemie jest miejsce na nauczanie dzieci i młodzieży architektury, co to oznacza i kto powinien to robić? Jaka jest rola instytucji kultury w kształtowaniu wrażliwości i odpowiedzialności za jakość naszej przestrzeni? Porozmawiamy o wystawach, książkach, filmach, grach które uwrażliwiają i pomagają zrozumieć, czym jest architektura. Janusz Korczak domagał się, aby „skończyć z fikcją tkliwego stosunku do dziecka”. Podkreślał, że „dzieci stanowią trzecią część ludzkości, a zatem należy się im trzecia część wszystkich bogactw ziemi”, dlatego istotnym wątkiem w rozmowie będzie partycypacja dzieci i młodzieży w procesach projektowych.

W rozmowie wezmą udział laureaci polskiej edycji konkursu Golden Cubes Awards, którzy na co dzień są edukatorami architektonicznymi, nauczycielami, kuratorami, artystami i tworzącymi sztukę, która uwrażliwia i pomaga zrozumieć przestrzeń:

  • Małgorzata Cekiera / Kolektyw Niebotyki
  • Jakub Głaz / Strefa Przestrzeni
  • Barbara Grondkowska / Rodzinna Szkoła Podstawowa LEON
  • Beata Hyczko / Studio Autograf
  • Dominika Janicka / Instytut Dizajnu w Kielcach
  • Maria Nowakowska / Centrum Interpretacji na Rzecz Rozwoju REGIO
  • Alicja Pacewicz / Fundacja Szkoła z Klasą
  • Jakub Szczęsny / SZCZ
  • Jarosław Trybuś / Muzeum Warszawy
  • Katarzyna Witt / Kolektor
  • Wydarzenie odbędzie się 16 czerwca o godz. 18.00.
  • Link do transmisji: https://www.youtube.com/watch?v=-gtjJiXoGKE
  • Finał międzynarodowy Golden Cubes odbędzie się 18 czerwca. Link do transmisji:
    https://www.architectureandchildren-uia.com/single-post/webinar-meeting-june-2021?fbclid=IwAR0UBnlpm0V-kc3qzEcwBe8yLcGgQOYCViOQqPTlxgb1pMyLR-DowZArGD0


Golden Cubes Awards to realizowany od 2011 roku przez Międzynarodową Unię Architektów konkurs na najciekawsze projekty z zakresu edukacji architektonicznej. W jego ramach nagradzane są osoby i instytucje propagujące wiedzę o architekturze oraz wspierające dzieci i młodzież w rozumieniu, jak kształtuje się ich najbliższe otoczenie.

Polska edycja konkursu organizowana przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki to nie tylko okazja by nominować do tej międzynarodowej nagrody polskie projekty oraz szerzej promować dorobek polskiej powszechnej edukacji architektonicznej, ale też szansa na docenienie aktywnych edukatorów kształtujących świadomość roli architektury wśród osób do 18 roku życia. Międzynarodowy konkurs wpisuje się w edukacyjną misję Instytutu i otwiera kolejne przestrzenie wymiany doświadczeń i pomysłów na upowszechnianie wiedzy o architekturze i urbanistyce. Jest też okazją do podsumowania działań edukacyjnych w Polsce i zaprezentowania sylwetek osób zmieniających polską powszechną edukację architektoniczną.

Konkurs jest częścią programu „Architektura i Dzieci”, w ramach którego Międzynarodowa Unia Architektów i organizacje członkowskie szukają sposobów na wspieranie współpracy między architektami, a nauczycielami i edukatorami oraz kumulują wiedzę, pomysły, materiały i narzędzia, które mogą wspierać edukację młodych pokoleń. Wychodząc z założenia, że architektura towarzyszy człowiekowi nieustannie i jest scenografią jego działań, zjednoczone wysiłki wspierające dzieci i młodzież w rozumieniu jak kształtuje się przestrzeń zabudowana, będą wpływać na podniesienie jakości ludzkiego życia. W tę misję wpisują się też działania utworzonego przez NIAiU Zespołu ds. Powszechnej Edukacji Architektonicznej, którego celem jest stawianie podwalin dla systemu powszechnej edukacji architektonicznej w Polsce oraz szerzenie świadomości znaczenia naszego środowiska zurbanizowanego.