Warsztaty „Przestrzeń jako narzędzie (edukacyjne)”

Dwudniowe warsztaty „Przestrzeń jako narzędzie (edukacyjne)” powstały z myślą o nauczycielach i nauczycielkach pracujących z dziećmi w wieku 5 – 9 lat.


Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki wraz z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zapraszają na weekend z architekturą, wypełniony wiedzą i ćwiczeniami, które można przenieść na grunt codziennej pracy z dziećmi.

Podczas warsztatów poruszymy następujące kwestie:

  • Jak wykorzystać architekturę w działaniach edukacyjnych bez wiedzy eksperckiej?
  • Jak wykorzystać architekturę i otoczenie do twórczych aktywności w szkole?
  • Czym jest architektura dla każdego i każdej z nas?
  • Z jakich narzędzi korzystać w obszarze edukacji architektonicznej?
  • Jak przestrzeń szkoły wpływa na jej użytkowników i użytkowniczki?
  • Jak wprowadzać zmiany w przestrzeniach edukacyjnych?

Na warsztaty obowiązują zapisy. Liczba miejsc ograniczona.
Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie MSN


PROGRAM WARSZTATÓW

Jeden zjazd trwa dwa dni, termin: 20-21 sierpnia 2022
zajęcia są bezpłatne

Dzień 1

Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki w Warszawie
11.00-15.30 prowadzenie: Marta Baranowska (NIAiU), Dorota Sibińska (xystudio)

moduł 1
Architektura dla edukacji. Po co nam edukacja architektoniczna?
Zastanowimy się nad tym co dla każdego z nas znaczy architektura i przestrzeń. Jak je definiujemy i czym w związku z tym może być powszechna edukacja architektoniczna, zwana również przestrzenną lub środowiskową. Czy w podstawie programowej możemy odnaleźć wątki związane z architekturą i przestrzenią miejską? Jak włączyć je w działania edukacyjne i z jakich narzędzi korzystać? Wykorzystamy portal stworzony przez NIAiU – Architektura dla Edukacji, a na nim: zakładkę zasoby, mapę edukatorów i dział Archipedia.

moduł 2
Małe i duże zmiany. Jak rozmawiać o przestrzeni i jak ją zmieniać?
Moduł prowadzony przez projektantkę Dorotę Sibińską (xystudio), która podzieli się swoim doświadczeniem projektowania i wdrażania dobrych przestrzeni dla edukacji. Skupimy się na tym jak zrozumieć wzajemne potrzeby, jakiego języka używać i jak rozmawiać o przestrzeni, a dalej jak przekładać wnioski na dostępne rozwiązania. Moduł będzie miał wymiar praktyczny, podzielimy się wskazówkami do tego jak wprowadzać mniejsze i większe zmiany w przestrzeniach szkół i innych placówek edukacyjnych.

Dzień 2

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

11.00-15.30 prowadzenie: Hanna Zwierzchowska, Katarzyna Witt

moduł 1
Uruchomić zmysły, rozciągać wyobraźnię. Jak wykorzystywać przestrzeń w edukacji najmłodszych?
Moduł poświęcony jest temu, jak za pomocą prostych ćwiczeń i zabaw badać relację ciało-architektura podczas pracy z grupą. Będziemy bazować na ruchu, słowie, rysunku. Pokażemy jak włączać przestrzeń w aktywności twórcze z najmłodszymi.

moduł 2
Ćwiczenia z myślenia: jak włączać architekturę do zajęć szkolnych w nauczaniu początkowym?
Przedstawimy przykłady aktywności dla dzieci związane z budowaniem, tworzeniem makiet, konstruowaniem. Pokażemy jak eksperymentować z przestrzenią. Wykonamy praktyczne ćwiczenia, które można wykorzystać w klasie oraz podpowiemy gdzie szukać inspiracji! 

fot. Marta Ejsmont