Antropocen. Koncepcja nowej wystawy NIAiU

Pracujemy nad wystawą pod tytułem Antropocen, która pokaże architektoniczne odpowiedzi na wyzwania epoki. Dziś przybliżamy koncepcję oraz projekt aranżacji autorstwa studia Centrala.

Strukturę narracji wystawy kuratorzy oparli o diagram ekonomii obwarzanka. Symbolizuje ją torus., który pocięty na plastry – pierścienie dał kształt aranżacji wystawy. Widzowie poznają poszczególne wycinki pierścieni, a obraz ciągłości i zależności prezentowanych na wystawie procesów może skomponować się w ich wyobraźni dzięki charakterystycznym giętym krawędziom. Organizowanie wyobraźni na rzecz przyszłości to postulat wystawy.

Spora skala pierścieni odpowiada skali architektury pawilonu – to ona powoduje ich odkształcania czyli rozkrój, zagięcia. Tak stworzona aranżacja kadruje również samych zwiedzających jako uczestników procesów prezentowanych na wystawie. Komponenty pierścienia na placu będzie można różnie konfigurować do potrzeb. Przeważają w nim fragmenty które mogą służyć jako siedziska. Inne posłużą dla wybranych eksponatów lub zadedykowane będą dla roślinnych i zwierzęcych gości wystawy.

Materiały z odzysku

Idea stworzenia ekspozytorów w dużej, architektonicznej skali jest wsparta możliwością wykorzystania materiałów z odzysku. Po sąsiedzku, na placu Defilad, trwa budowa nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej, które deklaruje chęć ich przekazania.

Fot. Marta Ejsmont

Ekspozytory zbudujemy z różnego rodzaju płyt drewnopochodnych, które obecnie stanowią materiały zabezpieczające filary, deskowania tymczasowych pomostów montażowych, elementy szalunkowe czy opakowania materiałów wykończeniowych. W idei tej kluczowa jest bliskość materiałów. Wymaga ona jednak zorganizowania na placu przed pawilonem tymczasowego warsztatu, w którym pozyskane materiały zostaną przerobione. Zabezpieczony ażurowym płotem plenerowy warsztat sam w sobie wyeksponuje specyfikę projektowania z materiałów rozbiórkowych. To grupowa umiejetność, wymaga zespołu o wielu kompetencjach: montażystów, projektantów, kuratorów, którzy wspólnie ocenią materiał, uwarunkowania i ekonomię wysiłku. Przetwarzanie przekłada się nie tylko na zużycie materiału, ale również na pracę, jednocześnie fizyczną i konceptualną, zawsze zespołową. Często by zużyć mniej materiałów potrzeba większych nakładów na pracę. Proponujemy aranżację wystawy jako proces pokazujący działalność architektoniczną zgodną z duchem projektowania cyrkularnego.

Fot. Marta Ejsmont

Wystawa planowana jest na wrzesień 2022 w Zodiaku Warszawskim Pawilonie Architektury.

Kuratorzy: Kacper Kępiński, Adrian Krężlik

Organizator: Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki

Koncepcja została wybrana w konkursie przeprowadzonym w okresie listopad-grudzień 2021.

Autorzy koncepcji: Centrala – Simone De Iacobis, Małgorzata Kuciewicz