Być jak architekt – podsumowanie I edycji

Być jak architekt – architekci otwierają swoje pracownie dla szkół i uczniów

Misją Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki jest upowszechnianie i popularyzowanie wiedzy dotyczącej architektury i urbanistyki. Zależy nam na tym, aby od najmłodszych lat wspierać rozwój oraz kształtować świadomość dzieci i młodzieży w tych dziedzinach. Architektura otacza nas i towarzyszy nam przez całe życie. Od dziecka obcujemy z nią i w niej dorastamy, dlatego jednym z najbardziej istotnych obszarów naszej działalności jest edukacja dzieci i młodzieży w zakresie odpowiedzialności za wspólną przestrzeń.

Program edukacyjny „Być jak architekt” ma na celu poznanie pracy architekta. Kim jest architekt, czym się zajmował kiedyś, a czym zajmuje się obecnie? Jakie zadania stawia mu społeczeństwo (w tym również najmłodsi)? Jak powstają domy, szkoły, ulice czy place? Jak najśmielsze pomysły architektów o domach i miastach XXI wieku materializują się w rzeczywistość?

Na te i inne pytania szukamy odpowiedzi w pracowniach architektonicznych. Podczas spotkań z architektami rozmawiamy o tym, jak rozumieć, cieszyć się architekturą oraz w jaki sposób można przyczyniać się do bardziej zrównoważonej przyszłości.

Kuratorka programu: Katarzyna Domagalska
Współpraca: Irmina Bieła

W pierwszej edycji programu „Być jak architekt” swoje drzwi do pracowni dla uczniów i szkół otworzyło siedem pracowni:

Pierwsze spotkanie z architektami rozpoczęliśmy od podróży na Planetę Lema! Warszawska pracownia JEMS Architekci zaprosiła piątoklasistów do wspólnego projektowania Muzeum: muzeum wody, wulkanów, planet oraz odwiertów marsjańskich. Punktem wyjścia do zajęć był wygrany przez pracownię konkurs „Planeta Lema”.

Architekci z pracowni Mąka Sojka Architekci zaproponowali grupie „małych architektów” zaprojektowanie dwóch budynków szkolnych. Podstawą do pracy były wymagania spisane wcześniej przez grupę przeciwną. Każdy z uczestników przedstawił swój projekt przed „inwestorem”.

W pracowni Stelmach i Partnerzy uczniowie szkoły podstawowej zostali wprowadzeni w tajniki zawodu architekta oraz usłyszeli jak wygląda współpraca z pozostałymi uczestnikami procesu projektowego.

Krakowska pracownia Bud Cud wraz z drugoklasistami projektowała i zbudowała własny mikrokosmos marzeń. Pojawiły się dwa tematy wiodące: niepowtarzalne schody oraz pomieszczenie działające na zmysł węchu.

Rzeszowska pracownia S. T. Architekci gościła w swoim biurze dwie grupy młodych adeptów architektury. Uczniowie zostali oprowadzeni po pracowni oraz otrzymali do wypełnienia krótką ankietę, w której zostali zapytani kim jest architekt? Oto przykładowe odpowiedzi uczniów:

„Architekt tworzy rzeczywistość, która nas otacza: urbanistykę, jak i krajobraz, może również wnętrza. To na nich spoczywa też duża odpowiedzialność za to co zostanie po nas w przyszłości”

„Architekt jest to człowiek, który plany innych osób przekłada na rzeczywistość”

„Architekt jest to osoba odpowiedzialna za tworzenie pomysłów, idei, projektów oraz następnie ich realizowanie”

„Architekt przekształca nierealne założenia w rzeczywistość w formie innowacyjnych pomysłów”

„Osoba projektująca, wykorzystująca do tego celu rysunek. Architekt musi być kreatywny i umieć przedstawić swoją wizję”

Architekt Marcin Kościuch opowiedział o projektowaniu domu – najważniejszego budynku dla człowieka… i nie tylko! Uczestnicy spotkania przekonali się, że architekci myślą również o innych mieszkańcach miasta, takich jak np. ptaki, dlatego Ultra Architekci wykonali dla nich specjalne domki – latarnie z budkami lęgowymi.

Czy architekturę czyta się tak samo jak sztukę współczesną? Czy budynku można posłuchać jak muzyki? Dyskusja architekta Roberta Koniecznego z licealistami była pełna zaskakujących pytań i odpowiedzi. A wszystko działo się w nowej realizacji KWK Promes – UNIKATO – bloku mieszkalnym w Katowicach.

Kolejna edycja programu „Być jak architekt” startuje we wrześniu. Więcej informacji wkrótce.