Supernowoczesna, wielkomiejska i modna, skrojona na miarę centrum europejskiej metropolii – taka była Ściana Wschodnia w pierwszych dekadach swojego istnienia. Wielkie założenie urbanistyczne i wypełniająca je wybitna architektura powstawały jako część budzącego się po odwilży 1956 roku życia kulturalnego i miejskiego. Pasaż Śródmiejski z nowoczesnymi domami handlowymi, wieżowcami i pawilonową, modernistyczną architekturą miały być wyrazem nowych ambicji środowiska twórczego i władz państwowych. Projekt był symbolem nowego kierunku w rozwoju Warszawy i Polski, miejscem na pokaz, enklawą Zachodu w bloku wschodnim. Ściana Wschodnia wraz z Domami Towarowymi Centrum, Rotundą, Sezamem, Zodiakiem, Universalem i kinem Relax stawiała centrum Warszawy na równi z podobnymi realizacjami w Sztokholmie, Rotterdamie czy Paryżu. Wykraczając daleko poza jakości przestrzenne, zajęła istotne miejsce w popkulturze, jest obecna w życiu codziennym warszawiaków i – rozpoznawalna w skali całego kraju – buduje ważny fragment tożsamości stolicy.
Zbigniew Karpiński, główny projektant założenia, kierujący zespołem i koordynujący prace na Ścianie Wschodniej, jest drugim obok swojego największego dzieła, bohaterem ekspozycji. Szczególną uwagę poświęcamy jego projektom budynków i osiedli śródmiejskich, poszukiwaniu typologii i kształtowaniu miejsca styku budynku i przestrzeni publicznej.
Ściana Wschodnia ukazana jest z dwóch perspektyw – przestrzennej i kulturowej. Jakość architektoniczna i urbanistyczna projektu, przemiany od konkursu po realizację zostały pokazane w kontekście ich społecznego odbioru. Wystawa prezentuje życie, które wypełniło Ścianę Wschodnią – jej codzienność, przypisywane jej znaczenia i szczególną pozycję jako kultowego miejsca rozrywki, handlu, spotkań, barów i sklepów, tła dla wielkich wydarzeń propagandowych. Przyglądamy się przekształceniom, którym ta unikatowa i zabytkowa już przestrzeń poddawana jest w ostatnich dekadach. Wykraczając poza historyczne opracowanie, zastanawiamy się, czym Ściana Wschodnia jest dla współczesnej Warszawy i jakie wnioski możemy wyciągnąć na przyszłość z doświadczeń Karpińskiego i jego zespołu.
Zobacz przewodnik online
Skan 3D wystawy
Oprowadzanie kuratorskie online
Miejsce: ZODIAK Warszawski Pawilon Architektury
Pasaż Stefana Wiecheckiego „Wiecha” 4 w Warszawie
Godziny otwarcia:
piątek-niedziela: 12.00–18.00 od 5 lutego do 9 maja 2021
Procedura postępowania w ZODIAKU Warszawskim Pawilonie Architektury w czasie reżimu sanitarnego
Dla naszego wspólnego bezpieczeństwa prosimy o stosowanie się do wskazówek obsługi pawilonu Zodiak.
Pawilon działa w ograniczonych godzinach.
Wejście do pawilonu jest jednoznaczne z akceptacją poniższych zasad.
Po wejściu należy obowiązkowo zdezynfekować ręce. Dozownik z płynem dezynfekującym dostępny jest przy drzwiach wejściowych.
Po wejściu należy zapisać swoje dane kontaktowe na przeznaczonej do tego kartce, a następnie umieścić w pudełku. Dane gromadzone są przez dwa tygodnie od wizyty. Zasady RODO – patrz: Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych.
Obowiązuje zasada zachowania 2-metrowej odległości pomiędzy gośćmi.
Liczba zwiedzających jest limitowana. Na poziomie -1 może równocześnie przebywać 5 gości, poziomie 0 – 9 gości.
Osoby przebywające w pawilonie muszą zasłaniać nos i usta własną chustą/maseczką/przyłbicą.
Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką, a następnie jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć lub zdezynfekować ręce.
Obowiązuje ograniczenie wykorzystania multimediów aktywowanych dotykiem. Obsługą urządzeń zajmuje się obsługa pawilonu.