Spotkajmy się w kinie! NIAiU wieczorową porą. Kino letnie na Foksal to debiutanckie wydarzenie filmowe Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki, którego głównym bohaterem jest architektura. Podczas letnich wieczorów, w zaciszu ogrodu pałacu Zamoyskich, będzie można zobaczyć krótkometrażowe dokumenty architektoniczne, a także obrazy fabularne, w których drugoplanowy bohater jakim jest architektura, staje się istotnym kontekstem narracji oraz polem filmowej scenerii.

Program:

19 lipca (czwartek), godz. 21.00

„Ostatnie dni miasta”

Reżyseria: Tamer El Said

Kraj produkcji: Niemcy, Wielka Brytania, Egipt, Zjednoczone Emiraty Arabskie

Rok produkcji: 2016

Czas trwania: 118 min

Opis: Serce Kairu, tuż przed islamską wiosną. 35-letni Khalid pracuje nad filmem, który ma oddać ducha czasu, uchwycić puls rodzinnego miasta, gdy stary świat sypie się i kruszy. Losy Khalida w przedziwny, wręcz mistyczny sposób splatają się z losami jego miasta. Jego ojciec umiera, matka choruje, ukochana wyjeżdża, a on sam musi opuścić swoje mieszkanie. Tęsknota za dawnym życiem, za utraconą miłością jest jak tęsknota za zmieniającym się miastem. Podczas gdy montażysta załamuje ręce, reżyser dyskutuje z przyjaciółmi o bliznach, jakie miasto może po sobie zostawić, i przegląda nagrany materiał, poszukując elementu łączącego w całość obrazy, wspomnienia i impresyjne epizody.

Źródło: materiały prasowe

26 lipca (czwartek), godz. 21.00

„Synekdocha, Nowy Jork”

Reżyseria: Charlie Kaufman

Kraj produkcji: USA

Rok produkcji: 2008

Czas trwania: 124 min

Opis: Reżyser teatralny Caden Cotard (Philip Seymour Hoffman) po sukcesie „Śmierci komiwojażera”, pracuje nad nowym spektaklem, który w jego założeniu ma być realistyczny w każdym calu. Lata mijają, a Caden coraz bardziej pogrąża się w swojej sztuce. Powoli zaciera się granica między fikcją a rzeczywistością. Łącząc tradycyjną narrację z opowiadaniem historii z subiektywnego punktu widzenia bohaterów, Charlie Kaufman stworzył niezwykle zwodniczy świat. Jest to przekonywująca kompleksowa wizja świata rzeczywistego i artystycznego. „Synecdoche, New York” jest dokładnie tym, o czym mówi jego definicja: częścią całości lub całością części, ogółem szczegółów lub szczegółem ogółu.

Źródło: materiały prasowe

1 sierpnia (środa)

godz. 21.00 „Superjednostka”

Reżyseria: Teresa Czapiec

Reżyseria: Polska

Rok produkcji: 2014

Czas trwania: 19 min

Opis: Superjednostka to ogromny blok mieszkalny zaprojektowany zgodnie z ideą Le Corbusiera  jako „maszyna do mieszkania”.  Na 15 kondygnacjach budynku może mieszkać nawet 3 tysiące ludzi. Winda zatrzymuje się co 3. piętro więc mieszkańcy, żeby dojść do swoich mieszkań, muszą pokonać prawdziwy labirynt korytarzy i schodów. Głównymi bohaterami filmu dokumentalnego są  ludzie zamieszkujący wnętrze Superjednostki i przeżywający w niej ważne chwile swojego życia. Tu pulsują ich emocje, rodzą się oczekiwania i spełniają się – lub nie spełniają- ich pragnienia. 762 drzwi do mieszkań i 762 historie. My otwieramy tylko kilka z nich.

Źródło: materiały prasowe

 godz. 21.30 „High-Rise”

Reżyseria: Ben Wheatley

Kraj produkcji: Belgia Wielka Brytania

Rok produkcji: 2015

Czas trwania: 119 min

Opis: W poszukiwaniu spokoju i anonimowości doktor Robert Laing wprowadza się do luksusowego apartamentowca, który został zbudowany, aby zaspokajać wszelkie kaprysy londyńskiej elity. Szybko okazuje się jednak, że pozostali lokatorzy nie mają najmniejszego zamiaru zostawić go w spokoju. Mężczyzna staje się świadkiem i uczestnikiem niezdrowej rywalizacji, która opanowuje wszystkich mieszkańców. Stopniowo pełen przepychu, zakrapianych imprez i szalonych orgii raj zmienia się w prawdziwe piekło, a do uporządkowanego świata wkracza chaos, bezprawie i przemoc. Minie dużo czasu, zanim Robert Laing poczuje się tam jak u siebie.

Źródło: materiały prasowe

9 sierpnia (czwartek)

godz. 20.00 „Ludzki wymiar”

Reżyseria: Andreas Dalsgaard

Kraj produkcji: Chiny, Dania, Nowa Zelandia, USA, Bangladesz

Rok produkcji: 2012

Czas: 83 min

Opis: Duński architekt Jan Gehl i jego zespół zmagają się z epokowym wyzwaniem: chcą przywrócić miasta mieszkańcom i odebrać je samochodom. Planują taki kierunek zmian w miejskiej urbanistyce, aby ludzki wymiar miasta był w niej zdecydowanie najważniejszy. Celem jest poprawa jakości życia w miastach, ich zrównoważony rozwój oraz udogodnienia – przede wszystkim dla przechodniów i rowerzystów. Główne hasło Gehla jest bardzo proste: odzyskać strefę publiczną miasta dla jego mieszkańców. Gehl koncentruje się na relacji między środowiskiem stworzonym przez człowieka, a jakością życia w miastach. Jego wizja i projekty spotykają się z entuzjastycznym przyjęciem oraz poparciem zarówno architektów, jak i władz miast na całym świecie: od Kopenhagi po Pekin, od Szanghaju po Nowy Jork, od Los Angeles po Melbourne i od Christchurch po Dakar. Reżyser pokazuje nie tylko innowacyjne projekty Gehla, również sposób, w jaki wdrażane są w miastach.

Źródło: materiały prasowe

godz. 21.30 „Do widzenia, do jutra…”

Reżyseria: Janusz Morgenstern

Kraj produkcji: Polska

Rok produkcji: 1960

Czas: 80 min

Opis: Debiut reżyserski Janusza Morgensterna. Tło wydarzeń, o których opowiada film, stanowią autentyczne wątki z życiorysu Zbyszka Cybulskiego, współzałożyciela, reżysera i aktora gdańskiego kabaretu studenckiego Bim-Bom. Autentyczna jest także postać Marguerite, córki francuskiego konsula, spędzającej w Polsce jedynie wakacje i święta. W prostą, romantyczną przygodę, autorzy filmu wpletli sceny realizowane w prawdziwych gdańskich piwnicach studenckich, próbując w ten sposób utrwalić niepowtarzalne zjawisko, jakimi były kabarety w drugiej połowie lat 50. Pragnęli oddać ich nastrój, urodę i przesłanie, a tym samym wyrazić stan ducha, tęsknoty ówczesnej młodej inteligencji. Gra Zbyszka Cybulskiego oddaje to wszystko, co ukrywa się w cieniu, poza wypowiadanymi słowami, lecz jest obecne w życiu: niezgoda na nietrwałość uczuć, na świat, w którym nie ma miejsca dla romantyzmu, na szczęście ulotne jak chwila.

Źródło: materiały prasowe

16 sierpnia (czwartek)

 godz. 20.00 „Uzdrowisko. Architektura Zawodzia”

Reżyseria: Ewa Trzcionka

Kraj produkcji: Polska

Rok produkcji: 2017

Czas trwania: 31 min

Opis: Film dokumentalny o jednej z największych inwestycji służby zdrowia w PRL-u, modernistycznej dzielnicy uzdrowiskowej w Ustroniu (Beskid Śląski). Film opowiada o idei architektów, o jej wcielaniu w życie, ale i o wyjątkowym krajobrazie Ustronia oraz niezwykłym splocie uwarunkowań historycznych, politycznych, urbanistycznych, dzięki którym realizacja tak dużego i nietypowego przedsięwzięcia mogła być w ogóle możliwa. Stworzony przez Henryka Buszko i Aleksandra Frantę zespół zabudowy w Ustroniu, zwany potocznie Piramidami, to unikalny kompleks modernistycznych budynków wkomponowanych w górski krajobraz i starannie dopasowanych do wyznaczonej im funkcji.

Źródło: materiały prasowe TVP

godz. 20.45 „Grand Budapest Hotel”

Reżyseria: Wes Anderson

Kraj produkcji: Niemcy USA Wielka Brytania

Rok produkcji:2014

Czas trwania: 100 min

Opis: Film „Grand Budapest Hotel” opowiada o przygodach Gustava H., legendarnego konsjerża w słynnym, w okresie międzywojennym, europejskim hotelu i Zero Moustafy, lobby boya, który stał się jego najbardziej zaufanym przyjacielem. Historia dotyczy kradzieży i odzyskania bezcennego renesansowego obrazu; szalonej batalii o ogromny, rodzinny majątek, okraszonej brawurowymi pościgami na motocyklach, pociągami, saniami i na nartach; a także najsłodszego z romansów – wszystko w przededniu dramatycznych zmian, które odcisną brutalne piętno na całym kontynencie.

Źródło: materiały prasowe

31 sierpnia (piątek), godz. 20.00

„Wielkie piękno”

Reżyseria: Paolo Sorrentino

Kraj produkcji: Francja Włochy

Rok produkcji: 2013

Czas trwania: 142 min

Opis: Jep Gamberdella – przystojny, czarujący mężczyzna – pomimo pierwszych oznak starzenia się w pełni korzysta z miejskiego życia. Chodzi na szykowne kolacje i przyjęcia, gdzie jego bystry dowcip i przyjemne towarzystwo są zawsze mile widziane. Na tarasie jego rzymskiego apartamentu z widokiem na Koloseum, wydaje przyjęcia, na których „ludzka aparatura” rozbierana jest do naga i gdzie rozgrywana jest komedia nicości.

Źródło: materiały prasowe

13 września (czwartek)

godz. 20.00 „Szklane domy. Historia osiedli społecznych”

Reżyseria: Olga Matuszewska

Kraj produkcji: Polska

Rok produkcji: 2014

Czas trwania: 30 min

Opis: Historia założonej w 1921 roku Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej na Żoliborzu i Rakowcu. Film przedstawia unikatową przedwojenną modernistyczną architekturę „jednostki sąsiedzkiej” na tle życia jej mieszkańców i wspomnień założycieli. W obrazie wykorzystane zostały nieznane dotąd archiwalia WSM, materiały z Archiwum Polskiego Radia, kronik i niepublikowanych zdjęć.

Źródło: materiały prasowe

godz. 20.45 „Oslo, 31 sierpnia”

Reżyseria: Joachim Trier

Kraj produkcji: Norwegia

Rok produkcji: 2011

Czas trwania: 95 min

Opis: Anders nie żyje. Jest wprawdzie jeszcze dość młody i przystojny, ale jeśli nie osiągnęło się sukcesu przed trzydziestką, to tak, jakby nie osiągnęło się w życiu nic. Dręczą go wspomnienia wszystkich zmarnowanych szans i ludzi, których zawiódł. Kiedyś był ambitny, miał rodzinę, przyjaciół i wielkie plany. Dzisiaj zmaga się z demonami przeszłości, uzależnieniem od narkotyków i myślą dlaczego znalazł się w „martwym punkcie”. Kiedy pojawia się szansa nowego startu, Anders powraca do dawnych miejsc i wkracza w „idealne” życie przyjaciół. Wita go miasto wypełnione melancholią i sztucznymi gestami. Wieczorem, 31 sierpnia, wracają wspomnienia. Możliwości. Wolność. I wybór.

Źródło: materiały prasowe

Miejsce: ogród pałacu Zamoyskich, ul. Foksal 2

Organizator: Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Zarząd Główny SARP

Partner: Restauracja Endorfina

Wstęp wolny

Zapraszamy!

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Udział w wydarzeniu „NIAiU wieczorową porą. Kino letnie na Foksal” jest równoznaczny z wyrażeniem zgody na wykorzystanie zdjęć z wizerunkiem wykonanych podczas projekcji, na stronie internetowej Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki, profilach internetowych zarządzanych przez NIAiU oraz w mediach, w celu informacji i promocji Kina letniego.